Jak schudnąć, nie rezygnując z przyjemności jedzenia?

18.12.2021

Bardzo popularnym mitem jest założenie, że odchudzanie łączy się z całkowitą eliminacją produktów powszechnie uważanych za niezdrowe. Jednak kto wytrzymałby ciągłe odmawianie sobie wszystkiego, jeżeli na każdym kroku atakują nas reklamy, wystawy sklepowe, a otaczający nas ludzie jedzą kuszące nas przysmaki? Przecież jedzenie pojawia się na większości spotkań rodzinnych i towarzyskich, a wyjątkowe posiłki ubarwiają świętowanie wydarzeń. Jedzenie często zapewnia nam rozrywkę, uprzyjemnia pracę i przesiadywanie w domu, ale także uśmierza złość, nudę czy smutek. 

Ciągłe walczenie ze sobą, odmawianie sobie wszystkiego, kiedy inni jedzą i zmuszanie się do perfekcyjnej, idealnie zdrowej diety może być niezwykle frustrujące. Życie pozbawione momentów chrupania przekąsek wieczorem raz na jakiś czas, celebrowania świąt, wyjścia na lody, pizzę lub zjedzenia ulubionego ciasta na spotkaniu, byłoby z pewnością o wiele mniej szczęśliwe.

Co prawda, możemy być niezwykle zdeterminowani i przez dłuższy czas wytrwać w postanowieniu, ale na dłuższą metę będzie to niezwykle krzywdzące nas rozwiązanie. I nieskuteczne… 

Badania pokazują, że dość wysoki procent ludzi, którzy swoje odchudzanie opierają na stosowaniu się do listy produktów dozwolonych i niedozwolonych, postrzega dietę przez pryzmat dwóch skrajności: albo “są na diecie” i przez pewien okres potrafią wystrzegać się choćby najmniejszej ilości “niewłaściwego jedzenia”, albo “nie są na diecie”, więc pozwalają sobie na wszystko w niekontrolowanych ilościach. A skoro wytrwanie w ciągłych ograniczeniach jest nieziemsko trudne, to częściej “nie są na diecie” niż są. Kiedy w okresie stosowania restrykcyjnych zasad, w chwili słabości sięgną po “zakazany” produkt, odpuszczają sobie całkowicie i wracają do dawnego stylu życia. Jest to tak zwane “zero-jedynkowe” myślenie lub inaczej myślenie “czarno-białe”, myślenie “wszystko albo nic”. Udowodniono, że stosowanie się do tak sztywnych reguł dietetycznych prowadzi do złamania ich, a następnie do szybkiego porzucenia stosowanej diety całkowicie.

Dlaczego tak się dzieje?

Ciągle zakazy i nakazy powoduja, że szybko czujemy frustrację i zmęczenie ciągłym odmawianiem sobie wszystkiego. Siły do opierania się pokusie kończą się. Często zdarza się, że osoby zmęczone ciągłymi wyrzeczeniami, próbują to odreagować i automatycznie zaczynają jeść ze zdwojoną siłą. W rezultacie zamiast schudnąć, jeszcze bardziej przybierają na wadze…

Badania pokazują, że kurczowe trzymanie się planu i sztywna kontrola odżywiania prowadzi do przejadania się, wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie, obniżonego nastroju oraz niedoborów pokarmowych. 

Oczywiście, kiedy nie kontrolujemy ilości spożywanego jedzenia, niezwykle łatwo jest przekroczyć nasze kaloryczne zapotrzebowanie, a kilogramy rosną w górę. 

Czy w takim razie istnieje skuteczny sposób redukcji tkanki tłuszczowej bez efektu jojo? Oczywiście, że tak. Naszym celem jest znalezienie złotego środka czyli spożywanie odpowiednio zbilansowanych posiłków dostarczających nam niezbędnych witamin i minerałów oraz pozwalanie sobie na produkty rekreacyjne w takiej 

Okazuje się, że zamiast wprowadzenia kolejnych restrykcji i kurczowego trzymania się ich znacznie skuteczniejsza jest zmiana trybu życia, wprowadzanie zdrowych nawyków oraz bardziej elastyczne podejście do swoich wyborów żywieniowych. Najczęstszą przyczyną powrotu do przybierania na wadze jest wprowadzenie zbyt obciążających nas ograniczeń, a tym samym niski poziom satysfakcji ze swojego życia w okresie stosowania się do nowej diety. Bardziej elastyczne podejście zakłada wprowadzenie do swojego jadłospisu dowolnych, ulubionych produktów takich jak fast food czy słodycze, ale w zaplanowanej, kontrolowanej ilości. Osoba przyjmująca taką strategię, po zjedzeniu kawałka ciasta nie ma poczucia, że wszystko już stracone, nie wyczerpuje swojej energii na ciągłą walkę z pokusą i może skupić swoje siły na zachowanie umiaru. Jednak, aby ta strategia okazała się skuteczna, ilość spożytych przez nas przekąsek musi być odpowiednio zaplanowana i kontrolowana. 

W jaki sposób schudnąć i czerpać jeszcze więcej przyjemności z jedzenia? 

Jedz powoli, uważnie i w skupieniu 

Według badań, gdy jemy podczas oglądania telewizji, przeglądania internetu, pracy przy komputerze czy czytania, spożywamy o wiele więcej kalorii, niż gdybyśmy zjadali te same przekąski bez tego typu rozpraszających czynności. 

Niezwykle częstą przyczyną naszego nadmiernego jedzenia jest spożywanie posiłków i przekąsek bezmyślnie i szybko, w ogóle nie zwracając uwagi na ich smak lub delektując się nimi w małym stopniu. Podczas spożywania posiłków wielokrotnie nasza uwaga jest rozproszona, co bardzo ogranicza nasze odczuwanie przyjemności z jedzenia.

Przykładowo, możemy zjeść całą tabliczkę czekolady, szybko gryząc i przeżuwając kostkę za kostką, ciesząc się jej smakiem przez powiedzmy, około 3 minuty. Jeżeli dodatkowo podczas jedzenia rozpraszymy swoją uwagę pracą czy przeglądaniem czegoś, nasze poczucie satysfakcji z pysznego smaku diametralnie spada i mamy ochotę na więcej. Jednak przez te same 3 minuty możemy skupić się wyłącznie na jedzeniu, wolno przeżuwając każdy kęs, dzięki czemu cieszymy się smakiem słodyczy przez taką samą ilość czasu, a zjedliśmy dopiero 2-3 kostki. 

Niestety automatyczne, bezmyślne jedzenie bardzo szybko prowadzi do przybierania na wadze. Uważne jedzenie jest na to doskonałym lekarstwem. Dzięki uważnym jedzeniu zadowalamy się mniejszymi porcjami, a tym samym zmniejszamy ilość kalorii ciągu dnia. 

Jak zwiększyć uważność podczas jedzenia oraz zwolnić jego tempo, tak, aby cieszyć się nim jak najbardziej?

  • Jedz w spokoju, w miarę możliwości ogranicz, to, co rozprasza Twoją uwagę. Spróbuj na chwilę wyłączyć/odejść od komputera, telewizora, telefonu, książki, gazety, itp.
  • Spróbuj powstrzymać się od czytania, przeglądania treści podczas jedzenia. 
  • Spróbuj nie jeść podczas pracy lub nauki. Jeżeli masz taką możliwość, jedz w czasie przerwy.
  • Zwolnij tempo jedzenia.
  • Co kilka kęsów pij wodę.

Nawet jeśli nie masz możliwości usunąć ze swojego otoczenia wszystkich czynników rozpraszających (na przykład włączonej muzyki, rozmów innych ludzi) postaraj się skupić swoją uwagę wyłącznie na jedzeniu.

Powiązane Posty

Ostatnie wpisy

na blogu

Section Shape