3 przyczyny nieudanych prób odchudzania się

18.12.2021

Przyczyna nr 1

Brak wiary w siebie

Badania pokazują, że nasza wiara w siebie, bądź jej brak ma ogromne znaczenie w procesie zmiany. Emocje negatywne są przeszkodą, a pozytywne sprzyjają podjęciu działania. Osoby ze skłonnością do samokrytyki:

  • mają mniejszą motywację do ćwiczeń,
  • gorzej reagują na porażkę,
  • mają obniżony nastrój,
  • istnieje u nich większe prawdopodobieństwo poddania się.

Oczywiście każdemu zdarza się gorszy dzień. Potknięcia i popełnione błędy są normą. Nie jesteśmy przecież nadludźmi. Jednak dla osób, które mają podejście typu: “I tak nie dam rady”, “i tak mi się nie uda”, każdy choćby niewielki błąd będzie dowodem na to, że rzeczywiście tak jest, więc nie ma sensu działać dalej. Taki rodzaj myślenia blokuje nasze działanie i oddala od osiągnięcia wymarzonego celu. Z kolei osoby, które mają dystans do siebie i powtarzają sobie: “Potknięcia zdarzają się każdemu, może jutro mi się uda”, traktują porażkę, jako chwilową słabość, która w dłuższej perspektywie nie przesądza o przegranej.

Przyczyna nr 2

Brak asertywności

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo wytrwania w odchudzaniu, konieczne jest wcześniejsze przygotowanie się na trudne, czekające nas sytuacje. Jedną z nich jest częstowanie i namawianie nas na jedzenie. Jeżeli chcesz schudnąć, a masz problem z asertywnością, warto poczytać artykuły, książki, posłuchać podcastu czy obejrzeć filmiki na ten temat. 

Czasem jednak zdarzają się sytuacje, w których nawet grzeczne odmówienie komuś naprawdę nie wchodzi w grę. Od tysięcy lat ludzie dzielą się jedzeniem traktując to jako formę okazywania miłości i serdeczności. Walka na siłę z osobami, którym na nas zależy, czasem może zrobić więcej szkody niż pożytku. To zrozumiałe, że bliscy pragną ugościć nas jak najlepiej. Jak zatem znaleźć złoty środek? 

  • Nie najadaj się przed odwiedzinami, zjedz wcześniej lekki, warzywny posiłek.
  • Jeżeli ktoś usilnie namawia Cię na kolejną porcję ciasta, poproś o zapakowanie go na wynos.
  • Zamiast zjedzenia kolejnej porcji, poproś o coś niskokalorycznego, na przykład kawę, herbatę, wodę. 
  • Jeżeli masz możliwość, poproś o drobne modyfikacje posiłku (oczywiście tak, aby nie sprawić komuś kłopotu). Może to być na przykład poproszenie o mniejszą porcję, o podanie posiłku bez wysokokalorycznych dodatków takich jak tłusta śmietana, ciężki sos i tym podobne.
  • Nie zapomnij o docenieniu czyiś starań. Podczas odmawiania kolejnej porcji zawsze komplementuj to, co już zjadłeś. 

Przyczyna nr 3

Brak konkretnego planu dnia

Zazwyczaj nie udaje nam się wytrwać w tych postanowieniach, które za bardzo uprzykrzają nam życie i nie są dopasowane do możliwości, które realnie mamy.

Przykładowo: Postanawiamy sobie, że będziemy przynosić do pracy 3 pudełeczka ze zdrowymi posiłkami  do pracy, ale długie gotowanie uniemożliwia nam inne obowiązki i odpoczynek. Po kilku /kilkunastu takich dniach, potrzeba odpoczynku wygra i zjemy to co będziemy mieli pod ręką.  

Na początku proces wykształcania nowych nawyków będzie wymagał od Ciebie pewnej ilości czasu i energii. Sprecyzuj ile czasu możesz poświęcić na wprowadzenie nowych zadań związanych z odchudzaniem, tak aby były one dopasowane do Twojego życia i nie uprzykrzały Ci Twojej codzienności. 

Przemyśl swój plan dnia, zarówno w dzień pracujący, jak i wolny oraz zaplanuj gdzie, kiedy i w jaki sposób będziesz mieć możliwość: 

  • zaplanować posiłki,
  • zrobić zakupy,
  • przygotowywać jedzenie,
  • ruszać się, wprowadzić/zwiększyć aktywność fizyczną.

Tylko te nawyki, na które realnie mamy czas i siły mają szansę się utrwalić. 

Powiązane Posty

Ostatnie wpisy

na blogu

Section Shape