Jak zmienić swoją dietę, aby tym razem się udało?

18.12.2021

Niestety nawet ogromna wiedza na temat zasad prawidłowego odżywiania się czy rozpiska odpowiednio zbilansowanych posiłków, choć są podstawowymi i niezbędnymi narzędziami do walki z nadwagą, w większości przypadków stanowią zaledwie połowę sukcesu. Nawet jeśli uda nam się stosować do jadłospisu przez jakiś czas, to w końcu przychodzą święta, wakacje, impreza lub gorszy dzień i porzucamy dietę i wszystkie nasze postanowienia. W naszym życiu istnieje wiele czynników, które sprawiają, że bardzo trudno nam nie ulec pokusom, ponieważ nasza umiejętność samokontroli często osłabiana jest przez środowisko w jakim żyjemy, emocje, które aktualnie odczuwamy, stres i zmęczenie. Niektórzy myślą, że skoro nie mają silnej woli, to nie ma już dla nich żadnej nadziei i nie mają możliwości wytrwania w postanowieniach. Na szczęście istnieją strategie, które pomagają nam zrealizować wymarzone cele, nawet jeśli do tej pory nic nie wychodziło 🙂 Co w takim razie może nam pomóc? 

1. Regularnie monitoruj swoje działania

Badania pokazują, że osoby, które:

  • notują to, co jedzą,
  • zapisują przebyte ćwiczenia,
  • śledzą swoje postępy (redukcji wagi, zmniejszenia obwodów, polepszenia swojej kondycji),

znacznie częściej osiągają swój cel, niż osoby, które tego nie robią. Monitorowanie swoich działań i postępów pomaga utrzymać zaangażowanie, niesamowicie motywuje i zachęca do dalszych starań :). 

Jeżeli masz siłę i ochotę, poświęć 5-10 minut dziennie na notowanie każdej rzeczy, którą jesz i pijesz

Nawet jeśli to tylko jeden cukierek czy pół szklanki soku, warto to zapisać. Dlaczego? Okazuje się, że czasem nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo te drobne kęsy podbijają nam ilość spożytych w ciągu dnia kalorii. Często też jemy automatycznie, nie myśląc o tym, a czasem nawet nie pamiętając tego, że coś zjedliśmy. Jeżeli sobie postanowisz, że udokumentujesz każdą rzecz, którą włożysz do ust, istnieje duża szansa na to, że zrezygnujesz z nieuważnego podjadania. 

Możliwości do robienia notatek jest wiele, możesz np:

  • zapisywać swoje posiłki na kartce, w kalendarzu, excelu, lub w notatniku w telefonie,
  • robić zdjęcia tego, co jesz.

2. Zanotuj swoje postanowienia dotyczące aktywności fizycznej i zapisuj/zaznaczaj odbyte ćwiczenia.

Ustal jaką aktywność fizyczną chcesz wprowadzić i codziennie zapisuj sobie, które postanowienia udało Ci się zrealizować danego dnia. Możesz też zaznaczać wykonane ćwiczenia w kalendarzu, używać opaski monitorującej aktywność lub śledzić swoje postępy w aplikacji. Możliwości jest tak wiele, że każdy znajdzie coś dla siebie. Przykładowe aplikacje: MapMyFitness, Endomondo, Runtastic, 7 Minute Workout.

Monitorowanie swojej aktywności bardzo motywuje i zachęca do dalszych działań. Przykładowo, osoby, które liczą swoje kroki, o wiele chętniej zwiększają ich ilość w ciągu dnia. 

3. Raz na jakiś czas sprawdzaj swoje obwody ciała i wagę, a jeżeli masz taką możliwość: poziom tkanki tłuszczowej. 

Stałe weryfikowanie postępów jest niezwykle pomocne w utrzymaniu zaangażowania. Osoby, które nie monitorują swoich pomiarów, niejednokrotnie zapominają o postanowieniach i o wiele częściej wracają do dawnych przyzwyczajeń. 

4. Po opracowaniu planu działania  raz na jakiś czas czytaj go i weryfikuj, co udało Ci się zacząć realizować, a co jeszcze chciałbyś/chciałabyś poprawić. 

Dopóki nowe zachowania nie staną się Twoimi automatycznymi nawykami, warto zachować szczególną czujność i raz na jakiś czas kontrolować swoje działania. Pomocną strategią może się okazać wypisanie sobie wszystkich postanowień i codzienne weryfikowanie, czy udało się je zrealizować w ciągu dnia lub tygodnia. Oczywiście nie po to, aby zniechęcać się do dalszych działań z powodu uświadomienia sobie, ilu rzeczy nie udało nam się zrealizować, ale aby z każdym kolejnym dniem realizowanie planu wychodziło nam coraz lepiej 🙂

5. Nie poddawaj się! 🙂

Nie da się płynnie mówić w obcym języku po jednym dniu nauki, albo wygrać na olimpiadzie sportowej po jednym treningu. Osiągnięcie każdej umiejętności wymaga pewnego czasu, nie dziwmy się więc, że kiedy z dnia na dzień postanowimy się zdrowiej odżywiać, to opanowanie umiejętności samokontroli nie pojawi się w magiczny sposób już w pierwszym miesiącu. Jeżeli wprowadzamy zbyt wiele nawyków jednocześnie, nasze siły w końcu ulegają wyczerpaniu, a my poddajemy się. Dlatego idealnie zbilansowany jadłospis, wprowadzony już od pierwszego dnia, nie jest skutecznym narzędziem. Znacznie większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu będzie wówczas, kiedy na początku wprowadzimy bardziej elastyczne podejście do diety i z pomocą kogoś kompetentnego krok po kroku przejdziemy przez cały proces zmiany.

Powiązane Posty

Ostatnie wpisy

na blogu

Section Shape